« terug naar Home

Coolminds: een one-page case-study

coolminds.nl_header

Voor een sollicitatie een ontwerp en inhoudelijk onderzoek gedaan voor een one-page variatie op de huidige Coolminds website.

Mijn insteek met betrekking tot de visie voor een nieuwe site; minder content en iets meer bravoure. Gezien de scope van de opdracht (enkele dagen) was het niet wenselijk de communicatiefilosofie van de huidige website radicaal om te gooien; de focus ligt nog steeds op de boodschap ‘wij hebben de specialisten voor uw klus in huis’, de verpakking van deze boodschap is alleen flink verandert.

One-page sites hebben veel minder ruimte voor uitgebreide artikelen dus de inhoud van de oude site is flink ingekort. Om de langere teksten en hun auteurs toch een goed platform te geven, is het voorstel om naast de one-page site een blog te ontwikkelen en de huidige langere teksten daar in artikel-vorm te plaatsten. Daarnaast is het advies is om de communicatie in de eerste linie te herschrijven naar simpelere uitingen.

coolminds-popover

Daar waar meer content wenselijk is, zijn popovers voorzien, zie bijvoorbeeld de popover bij de ‘diensten’ keywords. Detail pagina’s met betrekking tot cases in ‘Ons Werk’ werken volgens het lightbox principe.

Het ontwerp combineert de in de briefing voor de klus genoemde wensen met recente, en opkomende, trends in webdesign; forse typografie, focus op content, geen rommel; minimal, flat, responsive en een lichte verwassen kleurstelling.

De nu gebruikte Museo is een prima font, en doordat het al in het Coolminds logo gebruikt wordt, een goede basis de site, hier zit dus ook nog een verwijzing naar de ‘oude site’. Het beeldmerk is bewust weggelaten; beeldmerk en woordbeeld zien er niet bij elkaar ontworpen uit, iets wat dieper graven op internet bevestigd. De Museo vervangt daarmee het CM-beeldmerk als herkenbaar element voor Coolminds.

coolminds-team-controls

Niet uitgewerkt, maar wel bedacht, zijn subtiele CSS-animaties, zoals animatie on scroll. In dit ontwerp geen parallax. Bij het scrollen wordt een aantal visueel sterke elementen opgebouwd en een aantal controls worden bij passeren geduid. Voorbij de 100px scrollen maakt dat het menu een een vaste balk met kleiner logo van boven het beeld in animeert. Hover states mogen ook kleine slide en fade animaties bevatten.

Krant in de Klas

Voor Stichting Krant in de Klas heb ik een site ontworpen waarmee zij hun informatie en aanbod beter kunnen ontsluiten. De site heeft als doelgroep leraren en beleidsmakers. De ontwikkeling van deze site is gedaan door Acato. Daarnaast heb ik ook het logo en bijbehorende huisstijl ontworpen. Krant in de Klas is inmiddels Nieuws in de Klas geworden.

Auteur: Maarten van de Voorde

Sloterwijk & Heinen Bedrijfsmakelaars

Sloterwijk & Heinen is een jong makelaarskantoor in Emmeloord waarvoor het logo, de huisstijl en site ontworpen en uitgewerkt werden. mr10 was in deze verantwoordelijk voor alle uitingen van Sloterwijk & Heinen. Er werd bijvoorbeeld autobelettering, presentatiemapjes, rolbanners, flyers, vlaggen, raamdecoratie, borden en advertenties in de krant ontwikkeld.

De door mr10 ontwikkelde site is intussen vervangen; ten tijde van het oprichten van Sloterwijk & Heinen, was het begrip aankoopmakelaars nog niet ingeburgerd en de site was toendertijd ingericht om dat begrip te verklaren. In de loop der jaren burgerde de ‘aankoopmakelaar’ in en veranderde de focus van Sloterwijk & Heinen van aankoop- naar bedrijfsmakelaars, waartoe de site een upgrade ondergaan heeft.

Auteur: Maarten van de Voorde

Dutch Premium Horses

Ontwikkeling van huisstijl een communicatie voor Dutch Premium Horses, een startende onderneming die paarden en expertise naar China uitvoert. Er werden voor DPH, naast een standaard correspondentiereeks, presentaties, flyers en rollbanners ontworpen. De kleurstelling is gebaseerd op de in China belangrijke kleuren blauw en goud, terwijl nadrukkelijk weggebleven is van de ‘slechte’ kleuren wit en rood. De DPH site is op WordPress gebaseerd, met from scratch gebouwde templates en een custom op paarden gerichte admin sectie. De site is tweetalig opgezet.

Sovon Huisstijl

Samen met Thoas.nl de nieuwe identiteit voor Stichting Onafhankelijk Vogelonderzoek Nederland ontwikkelt.

Het nieuwe logo verbeeld een zwaluw (de Sovon ‘huisvogel’) opgebouwd uit 16 perfecte cirkels. Hiermee wordt het wetenschappelijke (de cirkels) met het organische gecombineerd.

Samen met het logo ontwikkelden we een complete corporate identity, bestaande uit een correspondentiereeks in nieuwe huisstijl en een huisstijlhandboek, zodat Sovon’s eigen vormgevers aan de slag kunnen met de basisregels die we voor hen opstelden.

Auteur: Maarten van de Voorde